تاثير فيسبوك و توئيتر بر گوگل

سئو،بهينه سازي سايت و موتور جستجو

شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

تاثير فيسبوك و توئيتر بر گوگل

۱۲ بازديد

تاثير فيسبوك و توئيتر بر گوگل

پيشنهاد من به شما سئوكاران و وب مستران گرامي اين است كه حتما اين مطلب را تا پايان به دقت مطالعه نماييد.مطمئن باشيد در پايان به بسياري از سوالات قبلي خودتان پاسخ خواهيد داد !

سوال: تاثير شبكه هاي اجتماعي فيسبوك و توئيتر بر گوگل و الگوريتم هاي رتبه بندي سئو چيست؟

مت كات: فيس بوك، توئيتر و ساير شبكه هاي اجتماعي جزئي از الگوريتم‌هاي جستجوي گوگل نيستند. (اگر مت كات را نمي شناسيد نگران نباشيد،به زودي خواهيد شناخت)

گمانه زني هاي زيادي در سال هاي اخير مطرح شده است در مورد اينكه آيا شبكه هاي اجتماعي در الگوريتم جستجو گوگل نقشي دارند يا خير و در صورت وجود، ميزان آن چقدر است. در حالي كه برخي از سئوكاران حرفه اي به شبكه هاي اجتماعي به صورت يك پتانسيل در افزايش رنك نگاه مي كنند، سايرين به شدت در اين شبكه ها به دنبال ترافيك، شهرت و ساير مزاياي غيرمستقيم آن هستند.

مت كات سرپرست بخش webspam گوگل، در آخرين ويدئوي آموزشي منتشر شده از خود به اين سوال كه آيا شبكه هاي اجتماعي براي الگوريتم رنكينگ مهم هستند يا خير پاسخ داده است.

با نهايت تعجب در اين جا گفته هاي مت كات را ميبينيم : 

فيس بوك و توئيتر در ايندكس وب ما مانند ديگر صفحات اينترنتي نقش بازي مي كنند بنابراين اگر اتفاقي در فيسبوك يا توئيتر بيفتد ما  آن را رديابي مي كنيم و در نتيجه مي توانيم آنرا در نتايج جستجو خود بياوريم. اما اينگونه نيست كه پست هاي اين شبكه ها با توجه به ميزان لايك يا پيگيري از اهميت بيشتري در الگوريتم جستجوي وب ما برخوردار باشند.”

با توجه به صحبت هاي كات بنظر مي رسد كه هيچ برنامه خاصي براي شبكه هاي اجتماعي در حال حاضر وجود ندارد اما ايا اين به اين معني هست كه تاثير كمي وجود دارد؟ آيا در ادامه اين سال امكان تغيير اين شرايط وجود دارد؟ با توجه به اينكه كات هميشه حساب شده و با احتياط حرف مي زند امكان رخ دادن هر اتفاقي وجود دارد.

كات به مشكل بزرگي اشاره كرد، اينكه شبكه هاي اجتماعي بصورت مداوم در حال تغيير و بروز شدن هستند ولي گوگل معمولا نمونه هاي وب خود را در يك زمان و نقطه خاص بررسي مي كند.

“كات گفت: اگر ما صفحه اي را در وب بررسي كنيم مي دانيم كه در نقطه اي از زمان آن مطلب وجود دارد و تغييراتي در آن صفحه مي تواند ايجاد شود.”

او همچنين به اين نكته مي پردازد كه شايد شخصي بنا به دلايل خاص پيگيري يك پست را مسدود كند.

          “هركسي مي تواند وضعيت ارتباطات يك پست را تغيير دهد يا يك كاربر پيرو را بلاك كند بنابراين اين موضوع تا حدي مايه تاسف است كه مطالب يك صفحه را بررسي كنيم و بعدا متوجه شويم كه مثلا خانمي شوهر خود را بنا به دلايل شخصي بلاك كرده است، با اينكه ما زماني آن صفحه را بررسي كرده ايم كه هر دو نفر در آن حضور داشته اند. بنابراين چون ما در حال نمونه برداري از يك وب متغير هستيم لذا تشخيص هويت هاي واقعي تا حدودي سخت است. مگر زماني كه ما قادر به پيدا كردن راه هايي براي دسترسي بهتر به اطلاعات وب باشيم، اين موضوع دليل ديگري است كه مهندسين در استخراج اطلاعات وب بسيار محتاط هستند چرا كه هر لحظه امكان تغيير اطلاعات آن صفحه وجود دارد.”

آيا ما بايد استفاده از شبكه هاي اجتماعي را متوقف كنيم؟ البته كه نه. كات مشخص كرد كه فوايد زيادي در استفاده از هردوي اين شبكه ها وجود دارد.

          “البته من نمي گويم كه از اين شبكه ها استفاده نكنيد، من توئيتر را دوست دارم، ميليون ها نفر در دنيا از ميليونها مطلب با ارزش در فيسبوك يا توئيتر استفاده مي كنند. من فكر ميكنم هر دوي اين شبكه ها راه بسيار با ارزشي را آغاز كرده اند و هردو ترافيك و بازديد بسياري را براي سايت شما به ارمغان مي آورند. آنها راهي براي بروز كردن اطلاعات مردم در مورد موضوع وبسايت يا شركت شما هستند. بنابراين من فكر مي كنم آنها راهي مفيد براي ساختن برند اختصاصي خودتان هستند. اما نبايد چنين پنداشته شود كه تا يك پست يا توئيت منتشر شد گوگل بايد آن را به حساب آورد. خيلي از صفحات ممكن است بلاك شده باشند يا لايك و پيرو زيادي نداشته باشند.”

او همچنين به افرادي كه فكر مي كنند با تعداد زياد لايك يك صفحه، الزاما رنك آن نيز بايد خوب شود هشدار داد. در واقع كات مي گويد كه اگر صفحه اي لايك زيادي دارد احتمالا صفحه اي با محتواي خيلي خوب است و اين دليل رنك بالاي آن است. در مطالعه اي كه اريك انج (يكي از بزرگان سئو) ماه گذشته انجام داد، به اين نتيجه رسيد كه لايك و اشتراك گذاري پست هاي فيس بوك تاثيري در رنك جستجو ندارد.

سئوكاري بود كه مي گفت: “باشه، ما لينك هاي زيادي در فيس بوك ميبينيم كه داراي پيج رنك خوبي هستند”     اما اين موضوع همبستگي است نه رابطه علت و معلولي. در عوض اين را نشان مي دهد كه حتما اين مطلب چيز جالبي است كه تا اين اندازه لايك خورده است و بسياري از كاربران تصميم به لينك كردن آن گرفته اند. اين نيز نمونه اي از رتبه بندي مطالب اي است كه شما توليد كرده ايد، حال نه فقط در گوگل بلكه در فيس بوك و توئيتر. با نگاهي به سال هاي پيشرو، كات گفت كه چگونگي برخورد گوگل با صفحات اجتماعي امكان دارد تغيير كند.

          “من فكر ميكنم تا 10 سال آينده، به احتمال زياد ما به فهميدن روابط و شبكه هاي اجتماعي بين مردم علاقه مند تر مي شويم اما درحال حاضر ما بايد با وب بصورتي كه هست برخورد كنيم جاييكه امكان استخراج مطالب و بررسي آن به آساني ميسر است.”

پس از هم اكنون، به نظر نمي رسد كه گوگل از شبكه هاي اجتماعي براي رنكينگ استفاده كند. با اين حال بديهي است كه در اين مورد هنوز منافع و بازارهاي زيادي وجود دارد كه بسادگي نمي توان از آنها گذشت فقط به واسطه اينكه ارتباطي بين گوگل و شبكه هاي اجتماعي وجود ندارد.

در پايان اين مقاله من بايد عذرخواهي كنم از شما دوستان عزيزم چراكه در مقالاتم اكثرا نام متخصصان برتر سئو جهان را مي آورم و از آن ها نقل قول ميكنم نه از سئو كاران ايراني ! دليل واضحش هم اين است كه اولا در ايران با توجه به مشكلات و تحريم ها و …. سئو كاران توانمند بسيار بسيار كمي داريم و ثانيا آن هايي هم كه توانا هستند مقالاتي را در زمينه سئو سايت آموزش نمي دهند تا من و ديگران از آن ها نام ببريم و استفاده كنيم.

** در حال حاضر به قطع مي توان گفت فيسبوك و توئيتر تاثيري در رنك گوگل ندارند **

منبع: نيوسئو

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.